Textos

Wat een onzin!
Wat een onzin!

De religieuze wereld kent vele fantasieën, allemaal verzonnen door haar leiders. Hun praktische doel is niets anders dan hun volgelingen in de val te lokken met drogredenen en kwaadaardige overtuigingen. Laten we proberen er een paar te bespreken die me te binnen schieten.

Laten we beginnen met enkele Joodse praktijken en tradities die vandaag de dag nog worden gebruikt. Het gebruik van quipa, talit, peiot, enz. Er is geen bijbelse vermelding van het gebruik ervan. Maar het is een rage geworden en het gebruik ervan is als norm aangenomen door volgelingen van het Jodendom. Ik ga hun betekenis niet geven, en laat het aan degenen die het niet weten over om te zoeken in de bronnen die hen definities kunnen geven. Er zijn ook de dagelijkse gebruiken van gebeden en kaarsen; handen wassen met de systematische gewoonte om er drie keer water op te doen; en vele andere dingen die ik niet ken, maar die het Joodse volk wel kent. Zelfs evangelischen hebben sommige van deze gebruiken overgenomen en in hun vieringen geïntroduceerd. Joods-christelijke religies hebben een mengeling van pseudochristelijke en joodse gebruiken overgenomen. Dit is het geval bij de Messiaans-Joodse religies, waarvan de vrouwen sluiers dragen wanneer ze deelnemen aan riten in tempels en gemeenten.

Overigens, wat betreft de sluier, ik denk dat het het resultaat is van een verkeerde interpretatie van wat Paulus zegt in zijn brief aan de Korinthische gelovigen. Waar hij zegt dat een vrouw niet met onbedekt hoofd mag bidden. I Kor. 11:13.

Ik ga de volledige tekst over het onderwerp dat door de apostel Paulus wordt aangesneden plaatsen, om het misverstand te laten zien van degenen die voor deze praktijk van het dragen van een sluier kiezen.

1 Korintiërs 11:10 Daarom moet een vrouw een teken van kracht op haar hoofd hebben omwille van de engelen. 11 Maar noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder de man, in de Heer. 12 Want zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo komt de man uit de vrouw voort, maar alles komt uit God voort. 13 Oordeelt u onder elkaar: is het fatsoenlijk voor een vrouw om onbedekt tot God te bidden? 14 Of leert de natuur zelf u niet dat het oneervol is voor een man om zijn haar lang te laten groeien? 15 Maar voor een vrouw om haar haar lang te laten groeien is het eerbaar voor haar, omdat haar haar gegeven is in plaats van een sluier. 16 Maar als iemand twistziek wil zijn: wij hebben zo'n gewoonte niet, evenmin als de gemeenten van God.

De tekst is niet moeilijk te begrijpen, hoewel hij voor de natuurlijke mens versluierd is vanwege Salomo's falen om te vervullen wat God zegt in Spreuken 2:1-4.

Paulus verwijst niet naar het dragen van een stoffen sluier, maar naar het haar van de vrouw. En hij bedoelt dat christelijke vrouwen hun haar niet moeten knippen, of zelfs scheren, want dat zou zijn alsof ze een kaal hoofd heeft. Dit is in relatie tot God.

             Het bewijs hiervoor staat in vers 15, waar staat dat God het haar gaf in plaats van de sluier.

Bij een gelegenheid vertelde God ons dat we het op aarde haar noemen, maar in de hemel wordt het een sluier genoemd.

Vervang het woord sluier dus gewoon door haar, en je kunt beter begrijpen wat de Heilige Geest bedoelt via de apostel Paulus in deze bijbeltekst uit zijn brief (leerbrief) aan de Korintiërs.

Terugdenkend aan wat de Heer ons vertelde over haar, toen Hij op profetische wijze een vaas gebruikte, vroeg Hij een jonge vrouw waarom ze haar sluier had afgeknipt. En Hij zei dat ze die dag in de buitenste duisternis zou worden geworpen omdat ze dat had gedaan.

Het is interessant dat wat primair is en door God wordt vereist, zoals de decaloog, de tien geboden, door mensen is gerelativeerd, of verworpen en verwaarloosd om in praktijk te brengen en te vervullen. Terwijl dingen die niet eens secundair zijn, zijn geplaatst alsof ze een verplichting waren die door God werd opgelegd. Het is niet tevergeefs dat de Meester zei dat de religieuzen van zijn tijd "een mug hebben ingeslikt maar een kameel hebben doorgeslikt". Mt 23,24.

Als we de noodzaak uitspreken om Gods wet te vervullen, zijn er mensen die zich daaraan storen en zeggen dat we niet alleen dat moeten doen, maar dat we ook de 613 wetten moeten houden die aan het volk Israël gegeven zijn. Zij negeren wat de Heilige Geest zegt door de apostel Paulus in Ef. 2:15 en Kol. 2:14. Hij spreekt over "geboden van God". Hij spreekt over "geboden of verordeningen" die in een boek zijn geschreven, verwijzend naar de verordeningen die door Mozes in een boek zijn geschreven. Deze wetten werden aan het volk Israël gegeven, met tussenkomst van engelen (Handelingen 7:53), en waren een tijd geldig, nadat ze door Jezus waren afgeschaft, omdat het tijdelijke wetten waren die bedoeld waren voor het volk Israël als het volk van God, en toen ze op hun eigen grondgebied waren en een theocratische regering hadden.

Dit is wat Jezus zei over de religieuze leiders van zijn tijd: "Zij legden zware lasten op de schouders van de mensen en zij waren niet bereid die met hun handen op te tillen.  Mt 23:4.

Guarulhos-SP, 04/02/2023

Oli Prestes

Missionaris

oliprest
oliprest
Enviado por oliprest em 27/01/2024


Comentários


Imagem de cabeçalho: raneko/flickr