Textos

Sikke noget vrøvl!
Sikke noget vrøvl!

Den religiøse verden har mange fantasier, som alle er opfundet af dens ledere. Deres praktiske formål er intet andet end at fange deres tilhængere med sofisteri og onde overbevisninger. Lad os prøve at tale om nogle af dem, jeg kommer i tanke om.

Lad os starte med nogle jødiske skikke og traditioner, som bruges i dag. Brug af quipa, talit, peiot osv. Der er ingen bibelsk omtale af brugen af det. Men det er blevet en dille, og dens brug er blevet vedtaget som normen af tilhængere af jødedommen. Jeg vil ikke give deres betydning, men overlade det til dem, der ikke ved det, at søge i de kilder, der kan give dem definitioner. Der er også den daglige praksis med bønner og stearinlys; at vaske hænder med den systematiske praksis at komme vand på dem tre gange; og mange andre ting, som jeg ikke kender til, men som det jødiske folk kender til. Selv evangelikale har adopteret nogle af disse skikke og indført dem i deres fejringer. Jødisk-kristne religioner har adopteret en blanding af pseudo-kristne og jødiske skikke. Det er tilfældet med de messianske jødiske religioner, hvis kvinder bærer slør, når de deltager i ritualer i templer og menigheder.

Med hensyn til sløret tror jeg i øvrigt, at det er resultatet af en fejlfortolkning af, hvad Paulus siger i sit brev til de troende i Korinth. Hvor han siger, at en kvinde ikke skal bede med utildækket hoved. I Kor. 11:13.

Jeg vil bringe den fulde tekst om det emne, som apostlen Paulus tager op, for at vise misforståelsen hos dem, der vælger denne praksis med at bære slør.

1 Korintherne 11:10 Derfor bør en kvinde have et tegn på magt på sit hoved for englenes skyld. 11 Men i Herren er hverken manden uden kvinden eller kvinden uden manden. 12 For ligesom kvinden kommer fra manden, så kommer manden fra kvinden, men alt kommer fra Gud. 13 Døm selv: Er det anstændigt for en kvinde at bede til Gud utildækket? 14 Eller lærer naturen jer ikke selv, at det er vanærende for en mand at lade sit hår vokse langt? 15 Men for en kvinde at lade sit hår vokse langt er ærefuldt for hende, fordi hendes hår blev givet til hende i stedet for et slør. 16 Men hvis nogen ønsker at være stridende, har vi ikke en sådan skik, og det har Guds kirker heller ikke.

Teksten er ikke svær at forstå, selvom den for det naturlige menneske er tilsløret på grund af Salomons manglende opfyldelse af det, Gud siger i Ordsprogene 2:1-4.

Paulus henviser ikke til at bære et stofslør, men til kvindens hår. Og han mener, at kristne kvinder ikke skal klippe deres hår, eller endda barbere det, for det ville være som at have et skaldet hoved. Dette er i forhold til Gud.

             Beviset for dette er i vers 15, hvor der står, at Gud gav håret i stedet for sløret.

Ved en lejlighed fortalte Gud os, at på jorden kalder vi det hår, men i himlen kaldes det et slør.

Så bare erstat ordet slør med hår, og du kan forbedre din forståelse af, hvad Helligånden mener gennem apostlen Paulus i denne bibelske tekst fra hans epistel (lærebrev) til korinterne.

Husk på, hvad Herren fortalte os om hår, da han profetisk brugte en vase og spurgte en ung kvinde, hvorfor hun havde klippet sit slør af. Og han sagde, at fordi hun havde gjort det, ville hun blive kastet i det ydre mørke den dag.

Det er interessant, at det, der er primært og påkrævet af Gud, såsom dekalogen, de ti bud, har mennesker relativiseret eller afvist og forsømt at praktisere og opfylde. Mens ting, der ikke engang er sekundære, er blevet placeret, som om de var en forpligtelse pålagt af Gud. Det er ikke forgæves, at Mesteren sagde, at de religiøse på hans tid "slugte en myg, men slugte en kamel". Mt 23;24.

Når vi udtrykker behovet for at opfylde Guds lov, er der dem, der er generet af dette og siger, at ikke kun det, men at vi skal holde de 613 love, der blev givet til Israels folk. De ignorerer, hvad Helligånden siger gennem apostlen Paulus i Ef. 2:15 og Kol. 2:14. Han taler om "forskrifternes bud" skrevet i en bog og henviser til de forskrifter, som Moses skrev ned i en bog. Disse love blev givet til Israels folk ved englenes mellemkomst (ApG 7,53), og de var gyldige i en periode, men blev afskaffet af Jesus, da de var tidsbestemte love, der var beregnet til Israels folk som Guds folk, og når de var i deres eget territorium og havde en teokratisk regering.

Dette er, hvad Jesus sagde om de religiøse ledere på sin tid: "De lagde tunge byrder på menneskers skuldre, og de var ikke villige til at løfte dem med deres hænder.  Mt 23:4.

Guarulhos-SP, 04/02/2023

Oli Prestes

Missionær

oliprest
oliprest
Enviado por oliprest em 27/01/2024


Comentários


Imagem de cabeçalho: raneko/flickr