Textos

Vilket nonsens!
Vilket nonsens!

Den religiösa världen har många fantasier, alla uppfunna av dess ledare. Deras praktiska syfte är inget annat än att fånga sina anhängare med sofisteri och onda föreställningar. Låt oss försöka prata om några som jag kommer att tänka på.

Låt oss börja med några judiska sedvänjor och traditioner som används idag. Användning av quipa, talit, peiot, etc. Det finns inget bibliskt omnämnande av dess användning. Men det har blivit en modefluga och dess användning har antagits som norm av anhängare av judendomen. Jag kommer inte att redogöra för deras innebörd, utan de som inte vet får söka i de källor som kan ge dem definitioner. Det finns också dagliga böner och ljus, handtvätt med den systematiska metoden att hälla vatten på händerna tre gånger, och många andra saker som jag inte känner till, men som det judiska folket känner till. Även evangelikaler har anammat några av dessa sedvänjor och infört dem i sina firanden. Judisk-kristna religioner har anammat en blandning av pseudokristna och judiska sedvänjor. Detta är fallet med de messianska judiska religionerna, vars kvinnor bär slöja när de deltar i riter i tempel och församlingar.

När det gäller slöjan tror jag för övrigt att den är resultatet av en feltolkning av vad Paulus säger i sin epistel till de troende i Korint. Där säger han att en kvinna inte ska be med huvudet oskyddat. I Kor. 11:13.

Jag kommer att lägga till hela texten om det ämne som aposteln Paulus tar upp, för att visa missförståndet hos dem som väljer denna praxis att bära slöja.

1 Korinthierbrevet 11:10 Därför bör en kvinna ha ett krafttecken på huvudet för änglarnas skull. 11 Men varken mannen utan kvinnan eller kvinnan utan mannen är i Herren. 12 Ty liksom kvinnan kommer från mannen, så kommer mannen från kvinnan, men allting kommer från Gud. 13 Döm själva: Är det anständigt för en kvinna att be till Gud utan täckning? 14 Eller lär er inte naturen själv att det är vanhedrande för en man att låta håret växa långt? 15 Men att en kvinna låter håret växa långt är hedrande för henne, eftersom hennes hår gavs henne i stället för en slöja. 16 Men om någon vill vara stridbar, har vi ingen sådan sed, inte heller Guds församlingar.

Texten är inte svår att förstå, men för den naturliga människan är den beslöjad på grund av Salomos misslyckande med att uppfylla vad Gud säger i Ordspråksboken 2:1-4.

Paulus syftar inte på att bära en slöja av tyg, utan på kvinnans hår. Och han menar att kristna kvinnor inte bör klippa håret, eller ens raka det, eftersom det skulle vara som om hon hade ett skalligt huvud. Detta är i relation till Gud.

             Beviset på detta finns i vers 15, där det står att Gud gav håret istället för slöjan.

Vid ett tillfälle sa Gud till oss att på jorden kallar vi det hår, men i himlen kallas det slöja.

Så ersätt bara ordet slöja med hår, så kan du förbättra din förståelse av vad den Helige Ande menar genom aposteln Paulus i denna bibeltext från hans epistel (läromässiga brev) till korintierna.

Kom ihåg vad Herren berättade för oss om hår, när han använde en vas på ett profetiskt sätt, frågade han en ung kvinna varför hon hade klippt av sin slöja. Och han sa att eftersom hon hade gjort det skulle hon kastas ut i det yttre mörkret den dagen.

Det är intressant att det som är primärt och krävs av Gud, som dekalogen, de tio budorden, har människor relativiserat, eller förkastat och försummat att praktisera och uppfylla. Medan saker som inte ens är sekundära har placerats som om de vore en skyldighet från Gud. Det är inte förgäves som Mästaren sade att de religiösa på hans tid "svalt en mygga men svalt en kamel". Mt 23;24.

När vi uttrycker behovet av att uppfylla Guds lag, finns det de som störs av detta och säger att inte bara det, utan att vi måste hålla de 613 lagar som gavs till Israels folk. De ignorerar vad den Helige Ande säger genom aposteln Paulus i Ef. 2:15 och Kol. 2:14. Han talar om "förordningarnas bud" som skrivits i en bok och syftar på de förordningar som Moses skrev i en bok. Dessa lagar gavs till Israels folk med hjälp av änglar (Apg 7:53) och var giltiga under en tid, efter att ha upphävts av Jesus, eftersom de var temporära lagar avsedda för Israels folk som Guds folk, och när de var i sitt eget territorium och hade en teokratisk regering.

Detta är vad Jesus sade om de religiösa ledarna på sin tid: "De lade tunga bördor på människors axlar, och de var inte villiga att lyfta dem med sina händer.  Mt 23:4.

Guarulhos-SP, 04/02/2023

Oli Prestes

Missionär

oliprest
oliprest
Enviado por oliprest em 27/01/2024


Comentários


Imagem de cabeçalho: raneko/flickr