Textos

Mitä hölynpölyä!
Mitä hölynpölyä!

Uskonnollisella maailmalla on monia fantasioita, jotka kaikki ovat sen johtajien keksimiä. Niiden käytännön tarkoitus ei ole mikään muu kuin vangita seuraajiaan sofistiikalla ja pahoilla uskomuksilla. Yritetäänpä puhua muutamasta mieleen tulevasta.

Aloitetaan joistakin juutalaisista käytännöistä ja perinteistä, joita käytetään nykyään. Quipa, talit, peiot jne. käyttö. Sen käytöstä ei ole raamatullisia mainintoja. Siitä on kuitenkin tullut villitys ja sen käyttö on omaksuttu normiksi juutalaisuuden seuraajien keskuudessa. En aio antaa niiden merkitystä, vaan jätän ne, jotka eivät tiedä, etsimään lähteistä, jotka voivat antaa niille määritelmiä. On myös päivittäiset käytännöt, jotka liittyvät rukouksiin ja kynttilöihin; käsien pesuun, jossa käsiin laitetaan järjestelmällisesti vettä kolme kertaa; ja monia muita asioita, joista minä en tiedä, mutta jotka juutalaiset tietävät. Jopa evankeliset ovat omaksuneet joitakin näistä käytännöistä ja ottaneet ne osaksi juhliaan. Juutalais-kristilliset uskonnot ovat omaksuneet sekoituksen pseudokristillisiä ja juutalaisia käytäntöjä. Näin on esimerkiksi messiaanisissa juutalaisissa uskonnoissa, joiden naiset käyttävät huntua osallistuessaan rituaaleihin temppeleissä ja seurakunnissa.

Muuten, mitä tulee huntuun, luulen, että se on seurausta siitä, että tulkitaan väärin sitä, mitä Paavali sanoo kirjeessään korinttilaisille uskoville. Siinä hän sanoo, että naisen ei pidä rukoilla pää peittämättä. I Kor. 11:13.

Laitan koko tekstin apostoli Paavalin käsittelemästä aiheesta osoittaakseni niiden väärinkäsityksen, jotka valitsevat tämän hunnun käyttämisen käytännön.

1. Kor. 11:10. Siksi naisella tulee olla päässään voimanmerkki enkelien tähden. 11 Mutta mies ei ole ilman naista eikä nainen ilman miestä Herrassa. 12 Sillä niin kuin nainen tulee miehestä, niin myös mies tulee naisesta, mutta kaikki tulee Jumalasta. 13 Tuomitkaa keskenänne: onko naisen säädyllinen rukoilla Jumalaa peittämättöminä? 14 Vai eikö luonto itse opeta teille, että on häpeällistä miehelle kasvattaa hiuksensa pitkiksi? 15 Mutta että nainen kasvattaa hiuksensa pitkiksi, se on hänelle kunniaksi, sillä hänen hiuksensa on annettu hänelle hunnun sijasta. 16 Mutta jos joku tahtoo riidellä, niin meillä ei ole sellaista tapaa, eikä Jumalan seurakunnilla ole.

Tekstiä ei ole vaikea ymmärtää, vaikka se onkin luonnolliselle ihmiselle verhottu, koska Salomo ei täyttänyt sitä, mitä Jumala sanoo Sananlaskujen 2:1-4:ssä.

Paavali ei tarkoita kankaisen hunnun käyttämistä, vaan naisen hiuksia. Ja hän tarkoittaa, että kristityt naiset eivät saisi leikata hiuksiaan tai edes ajella niitä, koska se olisi kuin hänellä olisi kalju pää. Tämä on suhteessa Jumalaan.

             Todiste tästä on jakeessa 15, jossa sanotaan, että Jumala antoi hiukset hunnun sijaan.

Eräässä yhteydessä Jumala kertoi meille, että maan päällä me kutsumme sitä hiuksiksi, mutta taivaassa sitä kutsutaan hunnuksi.

Korvaa siis vain sana huntu hiuksilla, niin voit parantaa ymmärrystäsi siitä, mitä Pyhä Henki tarkoittaa apostoli Paavalin kautta tässä raamatuntekstissä hänen kirjeestään (opetuskirjeestä) korinttilaisille.

Muistaessamme, mitä Herra kertoi meille hiuksista, kun Hän teki sen käyttämällä maljakkoa profeetallisella tavalla, Hän kysyi eräältä nuorelta naiselta, miksi tämä oli leikannut huntunsa pois. Ja hän sanoi, että koska nainen oli tehnyt niin, hänet heitettäisiin sinä päivänä ulkoiseen pimeyteen.

On mielenkiintoista, että sen, mikä on ensisijaista ja Jumalan vaatimaa, kuten dekalogi, kymmenen käskyä, ihmiset ovat suhteuttaneet tai hylänneet ja laiminlyöneet harjoittaa ja täyttää. Kun taas asiat, jotka eivät ole edes toissijaisia, on asetettu ikään kuin ne olisivat Jumalan asettama velvoite. Ei ole turhaa, että Mestari sanoi, että hänen aikansa uskonnolliset "nielivät hyttysen, mutta nielivät kamelin". Mt 23;24.

Kun ilmaisemme tarpeen täyttää Jumalan laki, on niitä, joita tämä häiritsee, ja he sanovat, että ei vain sitä, vaan että meidän on noudatettava 613 lakia, jotka on annettu Israelin kansalle. He jättävät huomiotta sen, mitä Pyhä Henki sanoo apostoli Paavalin kautta Ef. 2:15:ssä ja Kol. 2:14:ssä. Hän puhuu "käskyjen määräyksistä", jotka on kirjoitettu kirjaan, viitaten Mooseksen kirjaan kirjoittamiin määräyksiin. Nämä lait annettiin Israelin kansalle enkelien välityksellä (Ap. t. 7:53), ja ne olivat voimassa jonkin aikaa, ja Jeesus kumosi ne, koska ne olivat ajallisia lakeja, jotka oli tarkoitettu Israelin kansalle Jumalan kansana ja silloin, kun se oli omalla alueellaan ja sillä oli teokraattinen hallitus.

Näin Jeesus sanoi aikansa uskonnollisista johtajista: "He laskivat raskaita taakkoja ihmisten harteille, eivätkä he halunneet nostaa niitä käsillään.  Mt 23:4.

Guarulhos-SP, 02.04.2023.

Oli Prestes

Lähetystyöntekijä

oliprest
oliprest
Enviado por oliprest em 27/01/2024


Comentários


Imagem de cabeçalho: raneko/flickr