Textos

Sikke noget vrøvl!
Den religiøse verden har mange fantasier, og de er alle opfundet af deres ledere. Deres praktiske formål er intet andet end at fange deres tilhængere med sofismer og onde overbevisninger. Lad os prøve at tale om nogle af dem, jeg kommer i tanke om.

Lad os starte med nogle jødiske skikke og traditioner, som bruges i dag. Brug af kipah, talit, peiot osv. Der er ingen bibelsk omtale af deres brug. Men det er blevet en dille, og deres brug er blevet vedtaget som en regel af jødedommens tilhængere. Jeg vil ikke give deres betydning, men overlade det til dem, der ikke ved det, at søge i de kilder, der kan give dig definitionerne. Også den daglige praksis med bønner og lys; vask af hænder med den systematiske praksis at komme vand over dem tre gange; og mange andre ting, som jeg ikke er klar over, men som er kendt af det jødiske folk. Selv de evangeliske har taget nogle af disse skikke til sig og indført dem i deres fejringer. De jødisk-kristne religioner har adopteret en blanding af pseudo-kristen praksis og jødisk praksis. Det er tilfældet med de jødiske messianske religioner, hvis kvinder bærer slør, når de deltager i ritualerne i templer og menigheder.

Hvad sløret angår, tror jeg i øvrigt, at det er et resultat af en fejlfortolkning af det, Paulus taler om i sit brev til de troende i Korintherbrevet. Hvor han siger, at en kvinde ikke skal bede med utildækket hoved. I Kor. 11:13.

Jeg vil bringe den komplette tekst om det emne, som apostlen Paulus behandler, for at vise misforståelsen hos dem, der vælger denne praksis med at bære slør.

1 Korintherne 11:10 Derfor bør en kvinde have et tegn på myndighed på sit hoved for englenes skyld. 11 Men i Herren er hverken manden uden kvinden eller kvinden uden manden. 12 For ligesom kvinden er fra manden, således er også manden fra kvinden, men alle ting er fra Gud. 13 "Døm selv: Er det anstændigt for en kvinde at bede til Gud utildækket? 14 Eller lærer den samme natur jer ikke, at det er vanærende for en mand at have vokset hår? 15 Men for en kvinde at have vokset hår er ærefuldt, fordi hendes hår blev givet hende i stedet for et slør. 16 Men hvis nogen ønsker at være stridende, har vi ingen sådan skik, og det har Guds kirker heller ikke.

Teksten er ikke svær at forstå, selvom den for det naturlige menneske er tilsløret på grund af den manglende overholdelse af, hvad Gud siger i Salomons Ordsprog 2:1-4.

Paulus henviser ikke til at bære et slør af stof, men til kvindens hår. Og han mener, at kristne kvinder ikke bør klippe deres hår eller endda klippe det, for det ville være, som om hun var barhovedet eller skaldet. Dette i forhold til Gud.

             Beviset for, hvad vi taler om, er i vers 15. Der står der, at Gud gav hår i stedet for slør.

Gud fortalte os engang, at på jorden kalder vi det hår, men i himlen kaldes det slør.

Så bare erstat ordet slør med hår, og på den måde er det muligt at forbedre forståelsen af, hvad Helligånden ønsker at sige gennem apostlen Paulus i denne bibelske tekst i hans epistel (lærebrev) til korinterne.

Husk også, hvad Herren fortalte os om hår, da Han gjorde det ved hjælp af et kar på en profetisk måde, Han spurgte en ung kvinde om, hvorfor hun havde klippet sit slør. Og han sagde, at fordi hun havde gjort det, ville hun blive kastet i det yderste mørke den dag.

Det er interessant, at det, der er det primære og påkrævet af Gud, som det er tilfældet med dekalogen, de ti bud, har mennesker relativiseret eller afvist og forsømt at praktisere og holde dem. Mens ting, der ikke engang er sekundære, er blevet placeret, som om de var en forpligtelse pålagt af Gud. Det er ikke forgæves, at Mesteren sagde, at de religiøse mænd på hans tid "sled en myg op og slugte en kamel". Mt. 23;24.

Når vi viser nødvendigheden af at opfylde Guds lov, er der nogle, der bliver generet af det og siger, at ikke nok med det, men at vi skal holde 613 love, som blev givet til Israels folk. Disse ignorerer, hvad Helligånden siger gennem apostlen Paulus i Ef. 2:15 og Kol. 2:14. Han taler om "forskrifternes bud" skrevet i en bog og henviser til de forskrifter, som Moses skrev ned i en bog. Disse love blev givet til Israels folk ved englenes mellemkomst (ApG 7,53), og de havde en vis gyldighedsperiode, men blev afskaffet af Jesus, da de var tidsbestemte love for Israels folk som Guds folk, og da de var i deres eget område og havde en teokratisk regering.

Derfor er det, som Jesus sagde om sine samtidige religiøse ledere: "De bandt tunge byrder, der var svære at bære, og lagde dem på menneskers skuldre; men de ville ikke flytte dem med en finger.  Mt. 23:4.

Oli Prestes
Missionær
oliprest
Enviado por oliprest em 26/05/2023


Comentários


Imagem de cabeçalho: raneko/flickr