Textos

Sabatul, cum să îl ținem?
Potrivit învățăturii divine, timpul nu se numără după cronologia oamenilor. Sfânta Biblie, regulă de credință pentru credincioși, ne învață ce este necesar pentru a umbla în neprihănire și a trăi în sfințenie. Căci fără sfințenie nimeni nu-L va vedea pe Dumnezeu.

Când Dumnezeu a făcut stelele, a spus: "Să fie lumini în întinderea cerurilor, ca să fie o despărțire între zi și noapte; și să fie ca semne și ca vremuri hotărâte, ca zile și ca ani. Să fie lumini în întinderea cerurilor, ca să lumineze pământul. Și așa a fost. Și Dumnezeu a făcut două lumini mari: cea mai mare, ca să stăpânească ziua, și cea mai mică, ca să stăpânească noaptea; și a făcut stelele. Și Dumnezeu a pus în întinderea cerurilor ca să lumineze pământul, să stăpânească ziua și noaptea și să facă o despărțire între lumină și întuneric. Și Dumnezeu a văzut că era bine. Gen. 1:14-18.

De asemenea, când a făcut universul cu tot ce se află în el, a marcat intervalele de timp astfel: seara și dimineața au fost prima zi; seara și dimineața au fost a doua zi etc., până în ziua a șasea. Gen. 1.

După-amiaza: Perioadă de timp care precede dimineața. Are de obicei 12 ore și poartă numele de amurg, seara zilei, întuneric și întunericul nopții. Prov. 7:9. Se întinde de la apusul soarelui dintr-o zi până la răsăritul soarelui de dimineață.
Zi: Intervalul de timp dintre două apusuri de soare, care corespunde în mod normal la 24 de ore. Lev. 23:32.
Dimineața: Perioadă de timp cu 12 ore, între două nopți, două după-amiezi sau între răsăritul soarelui și apusul acestuia. Se mai numește și zi. Ioan 11:9.

Înainte de a fi lumină, a fost întuneric. Astfel, noaptea vine înaintea zilei în ciclul de 24 de ore.

Modul în care este numărată ziua astăzi, de la miezul nopții la miezul nopții, nu este corect. Și acest lucru a fost profețit de Daniel. El a spus: "El va rosti cuvinte împotriva Celui Preaînalt, va zdrobi pe sfinții Celui Preaînalt și va cugeta să schimbe vremurile și legea". Dan. 7:25, prima și a doua parte.

Dacă ziua ar începe la miezul nopții, atunci noaptea ar avea doar șase ore, iar ziua ar avea optsprezece, în timp ce Isus a spus că are douăsprezece. Ioan 11:9.

Cum poate începe ziua la miezul nopții? Cel care nu cunoaște corect ora, nu poate sfinți corect ziua Domnului. Conform instrucțiunilor date poporului lui Dumnezeu, Sabatul trebuie ținut de la apusul soarelui până la apusul soarelui. Ziua, o parte clară a ciclului de 24 de ore, după cronologia modernă a oamenilor, se desfășoară de la ora 6:00 dimineața până la ora 18:00 seara. Dar timpul corect este de a număra de la răsăritul până la apusul soarelui.

Atunci când Neemia a încercat să corecteze fărădelegea pe care o practica poporul în vremea sa, imediat ce umbra nopții cădea peste porțile Ierusalimului, a ordonat ca porțile orașului să fie închise. Să transcriem textul pentru o mai bună înțelegere a modului în care ar trebui să procedăm și noi.

În zilele acelea, am văzut în Iuda pe cei care călcau teascuri de vin în ziua Sabatului și aduceau snopi, pe care îi purtau pe măgărițe, vin, struguri, smochine și tot felul de poveri, pe care le aduceau în Ierusalim în ziua Sabatului; și am depus mărturie împotriva lor în ziua în care vindeau merinde. Înăuntru locuiau și tirani, care aduceau pește și tot felul de mărfuri, pe care le vindeau în ziua Sabatului copiilor lui Iuda și în Ierusalim. M-am certat cu nobilii lui Iuda, și le-am zis: "Ce lucru rău este acesta pe care-l faceți voi, care profanați ziua Sabatului? Nu au făcut părinții voștri așa, și nu a adus Dumnezeul nostru tot acest rău asupra noastră și asupra acestei cetăți? Și voi veți adăuga la asprimea mâniei Lui asupra lui Israel, prin profanarea zilei de Sabat. Când am poruncit să se facă umbră la porțile Ierusalimului înainte de Sabat, am închis porțile și am poruncit să nu se deschidă până nu trece Sabatul; și am pus pe unii din tinerii mei la porți, ca să nu intre nici o povară în ziua de Sabat. Astfel, negustorii și negustorii de tot felul de mărfuri au poposit o dată sau de două ori în afara Ierusalimului. Eu am dat mărturie împotriva lor și le-am zis: "Pentru ce vă așezați lângă zid? Dacă o veți mai face, vă voi lua. Din ziua aceea nu au mai venit în ziua de Sabat. Neh. 13:15-21.

Lucrurile care au fost scrise mai înainte au fost scrise pentru învățătura noastră.

Dacă un creștin nu cunoaște timpul și modul, căci pentru toate lucrurile există un timp și un mod, el nu poate ajunge la desăvârșirea carității și nu va fi un om desăvârșit, așa cum cere Dumnezeu. Mat. 5:48, II Tim. 3:17 și Col. 3:14. Și va primi mustrarea Domnului, care spune: Nu am găsit faptele voastre desăvârșite înaintea lui Dumnezeu. Apoc. 3:2. Iar aceste fapte sunt faptele dreptății, ale dragostei de care vorbește Ioan. I Ioan 3:18.

În țările europene, cum este Anglia, există zile, într-un anumit anotimp al anului, în care partea de lumină se întinde până la ora nouă seara în cronologia curentă.

Potrivit cu ceea ce Duhul i-a acordat lui Isaia, nu trebuie să ne ocupăm cu nimic material în Sabatul Domnului, vezi: "În Sabatul Domnului":


Potrivit celor acordate de Duhul Sfânt lui Isaia, nu trebuie să ne ocupăm cu nimic material în Sabatul Domnului, vezi: "În ziua de odihnă a Domnului":

Dacă-ți vei întoarce piciorul de la Sabat, de la a-ți face voia în ziua Mea cea sfântă, și vei numi Sabatul zi încântătoare, zi sfântă a Domnului, vrednică de cinste, și-l vei cinsti, fără să urmezi căile tale, fără să pretinzi să-ți faci voia ta și fără să-ți spui cuvintele tale, atunci te vei desfăta în Domnul și te voi face să călărești pe înălțimile pământului și te voi hrăni cu moștenirea tatălui tău Iacov, căci gura Domnului a vorbit. Is. 58:13 și 14.

Și, ca și în trecut, nici în acea zi nu trebuie să gătim. Căci așa spune Scriptura:

Șase zile să se lucreze, dar ziua a șaptea să vă fie sfântă, Sabat de odihnă solemnă pentru Domnul; oricine va face vreo lucrare în ea va fi pedepsit cu moartea. Să nu aprindeți foc în niciuna din locuințele voastre în ziua de Sabat. Ex. 35:2 și 3.
Unii ar susține că acest lucru era pentru Israelul din trecut, când sarcina de a face focul necesita efort fizic. Cu toate acestea, Dumnezeu nu se schimbă. Chiar înainte ca legea Sa să fie ratificată la Sinai, Dumnezeu a vorbit astfel:

Până când veți refuza să păziți poruncile și legile Mele? Ex. 16:28. Și înainte de aceasta, Moise instruise poporul după cum urmează:

Iată ce a spus Domnul: Mâine este odihnă, un Sabat sfânt pentru Domnul: tot ce veți coace în cuptor, coaceți-l, și ce veți fierbe în apă, fierbeți-l în apă; și tot ce rămâne, puneți-l deoparte pentru voi, păstrându-l pentru mâine. Ex. 16:23.
Să observăm că trebuiau să coacă sau să fiarbă, iar ceea ce rămânea să fie pus deoparte pentru Sabat. Prin urmare, mâncarea trebuia să fie păstrată pregătită.

Astăzi suntem mult mai capabili să ținem Sabatul. Avem aragazuri cu gaz, frigider, electricitate, apă curentă, etc. Și chiar și acolo unde nu există, cu bunăvoință este posibil să îl ținem, pentru că aceasta va fi dovada noastră de dragoste față de Isus. Ioan 14:15.

Putem face în afara Sabatului tot ceea ce este necesar, adică înainte de apusul soarelui vineri sau după apusul soarelui sâmbătă. Pentru că noi credem că toate lucrurile lucrează împreună spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu. Rom. 8:28. Și ce ne va despărți de dragostea lui Dumnezeu? Foamea, goliciunea, etc.? Nimic nu ne poate despărți de dragostea lui Dumnezeu, păzirea poruncilor Lui. Rom. 8:35.

Așa cum am văzut în manifestarea voinței Domnului prin Isaia, nu trebuie să pretindem să facem nici voia noastră, nici să spunem cuvintele noastre în ziua Lui sfântă. Isa. 58:13.

Există însă și contraziceri, care pretind că Sabatul Domnului nu este ziua Domnului. Și ei invocă motive false. Ei nu stau pe adevăr, pentru că nu există adevăr în ei. Ei spun că acum ziua Domnului este duminica, presupunând, după relatările și pericolele lor, că Isus a înviat în acea zi. Cine gândește și crede astfel nu este instruit corect în Cuvântul lui Dumnezeu.
Întrucât este o condiție prealabilă să accepți poruncile lui Dumnezeu pentru a avea înțelepciune, pentru a ajunge la frica de Domnul și pentru a găsi "cunoașterea lui Dumnezeu", cine nu acceptă poruncile nu ajunge la înțelepciune, nici la frica de Domnul, nici la cunoașterea lui Dumnezeu. Prov. 2:1-6, 28:7-9 și 10:8.

Erorile doctrinare abundă în bisericile care nu au Poruncile lui Dumnezeu, la fel cum cel care nu păzește Poruncile Lui nu înțelege cuvintele lui Dumnezeu, deoarece aceasta este o condiție prealabilă. Unele biserici, chiar dacă au Poruncile, nu le păzesc și, prin urmare, nu Îl iubesc pe Dumnezeu. Ioan 14:21 și 15:9 și 10.

Isus a iubit lumea și a dovedit această iubire: a murit pentru noi. Iar acum El cere dovada noastră de iubire, spunând: Dacă Mă iubiți, veți păzi poruncile Mele. Ioan 14:15. Și El îi iubește numai pe cei care Îl iubesc. Prov. 8:17. Iar Duhul Sfânt ne descoperă că suntem nebuni de dragul lui Hristos. I Cor. 4:10. Și: Nimeni să nu se înșele pe sine însuși. Dacă cineva dintre voi se crede înțelept în lumea aceasta, să se facă nebun ca să fie înțelept. I Cor. 3:18.

A șaptea din săptămână, sau una din șapte în săptămână?

Când Domnul a creat cerurile și pământul, a făcut și vremurile: săptămâna, lunile și anii. Săptămâna de șapte zile, luna de treizeci de zile și anul de douăsprezece luni.

Când a scos poporul lui Israel din Egipt, El a instituit luna Abib ca fiind prima dintre lunile pentru poporul Său. Această lună corespunde astăzi perioadei dintre martie și aprilie, luând o parte din una și o parte din cealaltă.

Zilele săptămânii, Domnul le-a numit: prima, a doua, a treia, a patra, a patra, a cincea, a șasea și a șaptea. Iar această zi a săptămânii Dumnezeu a numit-o Sabat, pentru că în această zi s-a odihnit și de aceea a sfințit-o și a binecuvântat-o.
Sfințirea înseamnă separare. Așadar, El a pus deoparte acea zi pentru odihnă și a binecuvântat-o pentru asta. Sabatul Său este hotărât: este a șaptea zi a săptămânii. Sabatul israeliților, pe de altă parte, era mobil, adică variabil, adică varia. Căci prima și ultima zi a solemnităților rânduite de Domnul cădeau în zile diferite ale săptămânii, fiind "sabatele solemne" sau cele festive. Lev. 23:32 și referințe.


Sabatul zilei a șaptea este ordine, în timp ce un Sabat în șapte zile este dezordine. Imaginați-vă că fiecare se duce la adunare într-o zi și caută să-și facă propria odihnă.

Chiar și în Sabatele instituite de Dumnezeu și numite de El "Sabatele voastre", exista ordine. Citiți cu atenție textele. Existau timpurile lor stabilite în cadrul anului. Lucrurile instituite de Dumnezeu, sunt cu înțelepciune. El este desăvârșit.

Sunt unii care susțin ceea ce a spus Isus: Tatăl Meu lucrează până acum, și Eu lucrez (Ioan 5:17), dar și ceea ce a spus apostolul Pavel: Lucrați zi și noapte, ca să nu fiți o povară pentru frații voștri. II Tes. 2:9. Dar ei uită ceea ce a spus și maestrul: Nu lucrați pentru pâinea care piere, ci pentru cea veșnică. Ieș. 6:27.

Lucrarea lui Isus a fost ministerială, ceea ce trebuie să fie și lucrarea celor chemați. Astfel, ei pot lucra zi și noapte, așa cum face Tatăl.

Limbajul folosit de profeți și de apostoli a fost conform cu limbajul folosit de Dumnezeu în Sfintele Scripturi, deoarece acestea au fost inspirate de El și de purtătorul Său de cuvânt. Astfel, când Scriptura spune că Petru și Ioan s-au urcat la templu să se roage, spune că ora era nouă. Iar acea oră este ceea ce ei numesc ora cincisprezece sau trei ore din ceea ce ei spun că este după-amiaza. Dar cum soarele răsare dimineața, iar ziua are douăsprezece ore, atunci ceasul al nouălea este ceea ce ei numesc în mod convențional ora trei după-amiaza sau cincisprezece ore, în cronologia actuală.

Când Ioan se afla pe insula Patmos și a scris cartea Apocalipsa, el a spus: "Și am fost răpit în Duhul în ziua Domnului...". Apoc. 1:10. Acest limbaj inspirat nu este altul decât cel inspirat de Dumnezeu lui Isaia, care a scris: Dacă vei numi ziua de odihnă o zi plăcută și sfântă a Domnului și o vei cinsti, fără să mergi pe căile tale, fără să pretinzi că-ți faci plăcerea ta și fără să vorbești cuvintele tale, atunci te vei desfăta în Domnul și te voi face să călărești pe înălțimile pământului și te voi hrăni cu moștenirea tatălui tău Iacov, căci gura Domnului a vorbit. Is. 58:13 și 14. Așa a făcut apostolul, el a numit Sabatul ziua Domnului.

Pentru Dumnezeu, un timp poate fi douăsprezece ore, o zi, un an, un mileniu, un interval de timp sau o ocazie. Astfel, ziua Lui poate fi și Sabatul Lui, sau ziua venirii Lui, sau o perioadă de timp. Dar știm din context care este intenția Sa. Căci Duhul Său din noi ne face cunoscut acest lucru, pentru că El pătrunde toate lucrurile și chiar până în adâncurile lui Dumnezeu. I Cor. 2:10.

Unii cred că, deoarece Domnul vorbește despre tatăl Iacov, că El vorbește despre Israelul nominal, din Palestina. Dar observați ce spune apostolul Pavel:

Dar Ierusalimul care este de sus este liber; care este mama noastră a tuturor. Căci este scris: Bucură-te, stearpă care nu naști; luptă-te și plângi, cea care nu ai născut; căci copiii celei singure sunt mai mulți decât cea care are un soț. Dar noi, fraților, suntem copii ai făgăduinței, precum a fost Isaac. Deci, fraților, noi suntem copii, nu ai femeii roabe, ci ai femeii libere. Gal. 5:26-28 și 31.

Așadar, noi, cei care am crezut, suntem sămânța făgăduită lui Avraam, din care descind patriarhii, și Isaac, tatăl lui Iacov, copil al făgăduinței ca noi, care am fost făgăduiți lui Avraam, și care suntem ca stelele cerului și ca nisipul mării în mulțime. Gen. 15:5, 22:17 și 32:12.

Dar unii spun că nimeni nu poate respecta poruncile și că nu există nici măcar o singură persoană neprihănită. Cu toate acestea, înainte ca legile să fie date la Sinai, Scripturile spun că Avraam a păzit poruncile Domnului. Iar Dumnezeu Însuși a spus că Avraam va porunci copiilor săi să păzească calea Domnului în dreptate și judecată, vezi:

Și Domnul a zis: "Oare voi tăgădui de la Avraam ceea ce fac, având în vedere că Avraam va ajunge negreșit un neam mare și puternic și în el vor fi binecuvântate toate neamurile pământului?". Căci am știut că el va porunci copiilor săi și casei sale după el să păzească calea Domnului, să facă dreptate și judecată, ca să aducă Domnul asupra lui Avraam ceea ce a spus despre el. Gen. 18:17-19. Și, așa cum se demonstrează în chestionar, căile Domnului și Dreptatea Domnului sunt poruncile Lui. Mal. 2:8 și 9 și Ps. 119:172. Iar neprihănirea lui Dumnezeu este veșnică. Ps. 119:142. Și cel ce face dreptate este drept ca și El este drept. I Ioan 3:7.

De aceea, toți cei care practică dreptatea lui Dumnezeu, adică păzesc poruncile Lui, sunt neprihăniți așa cum Dumnezeu este neprihănit, vezi:
Copilașilor, să nu vă amăgească nimeni, cel ce face dreptate este neprihănit așa cum este El neprihănit. I Ioan 3:7.

În zilele lui Irod, regele Iudeii, era un preot cu numele Zaharia, din ordinul lui Abia, a cărui soție era dintre fiicele lui Aaron, și numele ei era Elisabeta. Și amândoi erau drepți înaintea lui Dumnezeu, umblând fără prihană în toate poruncile și poruncile Domnului. Lc. 1:5 și 6. Și Iosif, soțul Mariei, mama lui Isus, era neprihănit. Mat. 1:19.

Cine nu crede în poruncile lui Dumnezeu, nu poate să le păzească, căci el este Legea credinței. Romani 3:27 și 31. Și ele nu sunt împovărătoare, după cum a spus Ioan cu inspirație. I Ioan 5:3. Iar cel ce nu le respectă nu poate fi în Dumnezeu. I Ioan 3:24. Și de aceea dragostea Tatălui nu poate fi în el. Ioan 14:9 și 10.

Dar sunt unii care folosesc ca argument pasaje biblice care nu spun ceea ce vor ei să spună. Unul dintre ele este acela că apostolul spune: voi observați zile, luni și ani. Sau iarăși: Nimeni să nu vă judece după mâncarea voastră, după băutura voastră sau după sabatele voastre. Deși am discutat deja acest lucru, să ne concentrăm asupra lui pentru a îndepărta vălul care acoperă fața celor care sunt îndreptățiți prin har.

Așa cum am văzut când am citat legile care porunceau "sabatele solemne", existau zile solemne, luni solemne și ani solemni. Și acestea erau respectate de evrei chiar și pe vremea lui Pavel. Iar acești evrei voiau să îi oblige pe neamurile care se alăturau "căii" să respecte aceste zile, susținând că dacă nu le respectau nu țineau legea. Și că și ei trebuiau să fie circumciși, pentru a respecta legea lui Moise. Acest lucru l-a determinat pe Pavel să scrie epistola "Către Galateni", care tratează acest subiect.

În toate cazurile, așa cum vorbește misiva către Evrei, Dumnezeu retrage primul legământ pentru a-l stabili pe al doilea. Primul prevedea respectarea unor rânduieli sacre, care constau în oferirea de carne, mâncare, băutură și ofrande. Evrei 9. De asemenea, preceptele de a nu atinge, a nu mânui etc... despre care misivistul spune că erau rânduieli. Col. 2:20 și 21. Dar Hristos a înlăturat aceste lucruri, care nu desăvârșeau nimic, prin faptul că a șters nota de plată care era împotriva noastră în rânduielile Sale și a luat-o din mijlocul nostru, bătând-o în cuie pe cruce. Col. 2:14. Deci, de vreme ce erau rânduieli și aveau un timp pentru a fi respectate, Isus, marele preot al bunurilor viitoare, a venit și a înlăturat pe cea dintâi și a întemeiat-o pe cea de-a doua; a anulat ceea ce s-a făcut în Horeb și a ratificat ceea ce s-a făcut în țara Moabului.

De aceea Isaia a zis: "Cel ce ucide un bou este ca cel ce rănește un om; cel ce jertfește un miel, ca cel ce ucide un câine; cel ce aduce o jertfă, ca cel ce aduce sânge de porc; cel ce arde tămâie, ca cel ce binecuvântează un idol; aceștia își aleg căile lor, și sufletul lor se complace în urâciunile lor. Is. 66:3.

Astfel, profeții, primind aceste lucruri, au dorit să știe dacă erau pentru vremea lor și li s-a spus că nu pentru ei, ci pentru neamuri slujeau. I Pet. 1:11 și 12.

Isaia a scris ceea ce Domnul a vorbit pentru el:

Când veți veni să vă înfățișați înaintea Mea, cine a cerut acest lucru din mâinile voastre, ca să veniți și să călcați în curțile Mele? Nu mai aduceți jertfe zadarnice; tămâia este o urâciune pentru Mine, și lunile noi, și sabatele, și chemarea adunărilor: nu pot să suport nelegiuirea, nici adunările solemne. Lunile voastre noi și solemnitățile voastre, sufletul meu le urăște; sunt prea grele pentru mine, m-am săturat să le port. Is. 1:12-14.

Totuși, uitați-vă cu atenție la context și verificați cu Leviticul 23 și veți vedea la ce se referă Domnul: convocarea adunărilor, solemnitățile voastre (verificați cu Lev. 23:1, 8, 9, 17, 21, 28 și 29). Așadar, acele zile de odihnă erau zilele voastre de odihnă.
Iar despre ele Domnul mai spune prin Osea: "Și voi face să înceteze toată veselia lor, sărbătorile lor, lunile lor noi, sabatele lor și toate sărbătorile lor". Os. 2:11. Și mai departe Domnul spune: "Și vă voi logodi cu Mine pentru totdeauna; vă voi logodi cu Mine în dreptate, în justiție, în bunătate și în milă și în îndurare. Și vă voi logodi cu Mine în credincioșie și veți cunoaște pe Domnul." v. 19 și 20. Și Domnul avertizează prin Ieremia:

"Așa zice Domnul: "Păstrați-vă sufletele și nu aduceți nici o povară în ziua Sabatului, nici nu o introduceți pe la porțile Ierusalimului. Nu duceți poveri din casele voastre în ziua Sabatului și nu faceți nici o lucrare, ci sfințiți ziua Sabatului, cum am poruncit părinților voștri. Și dacă Mă veți asculta cu luare aminte, zice Domnul, dacă nu veți aduce nici o povară pe porțile cetății acesteia în ziua Sabatului, dacă veți sfinți ziua Sabatului și nu veți face nici o lucrare în ea, atunci împărații și prinții, șezând pe tronul lui David, călărind în care și călare pe cai, ei și prinții lor, bărbații lui Iuda și locuitorii Ierusalimului, vor intra pe porțile cetății acesteia, și cetatea aceasta va fi locuită pentru totdeauna. Dar dacă nu veți asculta, ca să sfințiți ziua de Sabat și să nu purtați nici o povară, când veți intra pe porțile Ierusalimului în ziua de Sabat, voi aprinde un foc la porțile lui, care va mistui palatele Ierusalimului și nu se va stinge". Jeremiah 17:21 și 22, 24 la 25 și 27.

Sabatul, pe lângă faptul că este memorialul creației, este și semnul dintre Dumnezeu și poporul Său, vezi:

"Și Eu le-am dat Sabatele Mele, ca să fie un semn între Mine și ei, ca să știe că Eu sunt Domnul care îi sfințesc. Și sfințiți Sabatele Mele și ele vor fi un semn între Mine și voi, ca să știți că Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru. Dar și copiii s-au răzvrătit împotriva Mea și n-au umblat în legile Mele, nici n-au păzit rânduielile Mele, pe care, dacă le face cineva, va trăi în ele; au profanat sabatele Mele; de aceea am zis că voi turna mânia Mea peste ei, ca să-mi împlinesc mânia Mea împotriva lor în pustie. Dar Mi-am oprit mâna și am făcut-o pentru Numele Meu, ca să nu fie profanate în fața păgânilor, în fața cărora i-am scos. De asemenea, Mi-am ridicat mâna spre ei în pustiu, ca să-i împrăștii printre neamuri și să-i împrăștii în țări, pentru că n-au împlinit judecățile Mele, au respins legile Mele și au profanat sabatele Mele, iar ochii lor s-au dus după idolii părinților lor". Ezec. 20:12, 20-24.

Când Domnul a promulgat Legea Sa înaintea feței poporului în pustiul Sinai, El Însuși a fost Cel care a vorbit din nori și a spus cu privire la Sabat: "Adu-ți aminte de ziua de Sabat ca să o sfințești. Șase zile să lucrezi și să faci toată munca ta. Dar ziua a șaptea este Sabatul Domnului Dumnezeului tău; să nu faci nicio lucrare, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici servitoarea ta, nici vitele tale, nici străinul care se află în porțile tale. Căci în șase zile a făcut Domnul cerul și pământul, marea și tot ce este în ele, și s-a odihnit în ziua a șaptea; de aceea Domnul a binecuvântat ziua de odihnă și a sfințit-o." Ex. 20:8-11.

Să observăm detaliile: La începutul capitolului douăzeci se spune: "Atunci Dumnezeu a rostit toate aceste cuvinte, zicând: "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău". Și începe să dicteze legile Sale direct poporului. Iar acest lucru este consemnat fără echivoc în Deuteronom, unde se spune: "În ziua când ai stat înaintea Domnului Dumnezeului tău la Horeb, când Domnul mi-a zis: "Nu te-am mai văzut de atunci: Adunați-Mă pe poporul acesta și îi voi face să audă cuvintele Mele și le vor învăța, ca să se teamă de Mine în toate zilele cât vor trăi pe pământ și să le învețe pe copiii lor; și v-ați apropiat și ați stat la poalele muntelui, iar muntele a ars cu foc până în mijlocul cerului și a fost întuneric, nori și un întuneric gros. Atunci Domnul v-a vorbit din mijlocul focului; ați auzit glasul cuvintelor, dar în afară de glas nu ați văzut nici o asemănare. Apoi v-a vestit legământul Său pe care vi-l prescrisese, cele zece porunci, și le-a scris pe două table de piatră." Deut. 4:10-13.

De asemenea, în versetele în care sunt citate poruncile, putem observa și alte detalii importante, cum ar fi: "Dar ziua a șaptea este Sabatul Domnului Dumnezeului tău. Și nu numai poporul lui Israel nu trebuia să lucreze în ziua aceea, ci și vitele lor care le slujeau, robii lor și străinul care locuia în mijlocul lor. Căci acolo erau și robii poporului, precum și cei adăugați la poporul lui Israel prin legământ sau prin amestecare. Astfel, Dumnezeu a vorbit lui Moise și i-a poruncit să instruiască poporul: "O singură lege veți avea; așa să fie străinul ca și cel născut acasă". Lev. 24:22.

El a mai spus: "Dar dacă vreun străin va locui la voi și va ține Paștele Domnului, fiecare bărbat să fie circumcis; atunci va veni să îl țină și va fi ca un născut acasă în țară; dar niciun necircumcis nu va mânca din el. Să fie o singură lege pentru cel născut în casă și pentru străinul care locuiește în mijlocul vostru. Ex. 12:49; Lev. 24:22; Num. 15:16, 29.

Este important să subliniem că, atunci când Dumnezeu a rostit legile Sale către popor, Moise nu urcase pe munte și, prin urmare, nu primise tablele de piatră pe care era scris Decalogul. Dar primul legământ fusese deja încheiat, care, prin urmare, conținea legile ordonanței. Și în același timp în care Dumnezeu i-a dat lui Moise Legea Sa, i-a dat și statutele, preceptele și judecățile, vezi:

"Acestea sunt statutele, judecățile și legile pe care Domnul le-a dat între El și copiii lui Israel pe muntele Sinai, prin mâna lui Moise". Lev. 26:46.
Trebuie să se știe că, deși rânduielile au fost desființate după moartea lui Isus, care le-a bătut în cuie pe cruce, statutele și judecățile stabilite de Dumnezeu și date lui Moise nu au fost desființate. De aceea, Dumnezeu a vorbit prin Maleahi: "Adu-ți aminte de legea lui Moise, robul Meu, pe care i-am poruncit-o în Horeb pentru tot Israelul, și care sunt statute și judecăți. Mal. 4:4 și Lev. 12:48.

Oli Prestes
Misionar
oliprest
Enviado por oliprest em 27/05/2023


Comentários


Imagem de cabeçalho: raneko/flickr